maandag 1 maart 2010

Abortus

Hier gaat alles goed. Ik ben lekker aan het werk en aan het fotograferen.

We staan al weer op de lijst voor een nieuwe behandeling in april. Tenminste als die doorgaat. We twijfelen niet hoor maar willen van de artsen het een en ander zeker weten. Doordat we onze moppies niet drie maar vijf dagen hebben laten groeien zijn er andere resultaten geweest. We hebben ondekt dat bij drie dagen we een heel mooi resultaat hebben. De moppie's delen de eerste drie dagen prima. Vanaf dag 4 krijgen ze het moeilijk. Het blijkt dat dan het zaadje ook wat effort moet doen. Helaas is dat moeilijker gebleken. Dat kan bv door vitaminen komen of door verminderde testosteronen. Van het laatste weten we wel dat mijn ventje op het randje van twijfelen zat. Maar door het mooie resultaat bij drie dagen is er nooit twijfel onstaan. Nu dus wel. Deze week horen we of hij idd ook aan de hormonen moet. En hoe dat dan werkt. Spannend dus.

Ik had gisteren mijn liefste vriendin aan de telefoon. En eigenlijk ben ik wel geschrokken van haar verhaal. En nog meer van de gemakzucht van mensen.

Twee van haar collega's hebben abortus laten plegen. Eentje omdat ''het'' niet uit kwam. Inmiddels is deze nu wel moeder wat natuurlijk super makkelijk ging. Daarnaast heeft ze een collega die jaren geprobeerd heeft om zwanger te worden. Ze is zelfs naar Duitsland gegaan nadat ze in NL geen behandelingen meer mochten doen. Medicatie in Frankrijk gehaald. En zichzelf hiervoor in de schulden gestoken. Ik kan dat begrijpen. Al vraag ik me zoals wel vaker af waar ligt de grens. Maar die ligt voor elk persoon ergens anders. En als je wens zo groot is dan doe je daar oneindig veel voor. Inmiddels is deze dame dan moeder van een heel leuk lief meisje. En nu plots is ze per ongeluk van zelf zwanger geworden. En dan ja je raad het al...pleegt ze abortus omdat ''het'' niet uitkomt omdat de kleine meid zo moeilijk is. Wat verder geen ziek meisje is maar gewoon een gezonde kleuter. Niet te geloven....echt ik kan daar helemaal niets mee. En kan eigenlijk ook best wel boos worden om zulke dingen. Al weet ik best dat het niet aan mij is en dat iedereen doet wat in zijn of haar vermogen ligt.

En toch vindt ik het oneerlijk en reuze moeilijk. Al die meiden die ik inmiddels heb leren kennen. Al die meiden die elke maand,elke dag, elke minuut pijn lijden fysiek en mentaal. Al die meiden die zo sterk zijn, die allerlei vrienden en familie kwijt raken.

Maar goed...wij gaan stug door;-)

X sasbelgie

4 opmerkingen:

  1. Hoi!

    Ik kom bij je blog terecht via Molleluja en scroll naar beneden in je blogs. Zo ontdek ik je oproep naar mensen die bezig zijn met ivf (of zo) en dit best openbaar willen maken. Wel, dat wil ik wel (als je nog op zoek bent naar iemand natuurlijk) Ik heb ook een blogje waar ik zo anoniem mogelijk blijf, dit omdat mijn job als huisarts nogal een "openbaar" beroep is en sommige patiënten wel erg nieuwsgierig zijn en alles over mij zouden willen weten. Het is maar dat mensen altijd om uitleg vragen je je altijd moet verantwoorden...
    Ik ben reeds mama van 2 fantastische adoptiekindjes en ben nu, na ons 2de ivf poging, 14 weken zwanger van een tweeling (dus ja, het kan! en ja, abortus vind ik ook ontzettend moeilijk... maar wij kunnen moeilijk beslissen voor anderen. alle kinderen zijn welkom in ons gezin!) Ik krijg dus heel wat vragen over mijn "plotse" zwangerschap en vertel er dan steeds spontaan bij dat het wel ivf is, want dat het echt niet "zomaar" kan bij ons (dan ben ik mij dus weer aan het verantwoorden, maar ja, dat ben ik nu eenmaal)

    Dus als je wil, laat je maar een berichtje achter op mijn blog en dan regelen we wel iets om elkaars e-mail adres te bekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heee sas.....jeetje wat is dat slikken....ongelooflijk hard te moeten constateren hoe oneerlijk het leven soms is. En dan ook nog zo'n keuze van iemand die weet hoe het is........onvoorstelbaar voor mij.

    en je hebt gelijk: WIJ GAAN GEWOON STUG DOOR!!!

    En als je foto's wil maken moeten wij ook maar eens gaan mailen.....ik weet alleen niet of ik die nu AL openbaar zou willen....maar misschien in een latere fase wel.....

    kus, bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp het niet. Ik ben altijd wel hevig pro abortus geweest,en ik vind ook niet dat het aan mij te oordelen is wanneer dat al dan niet kan..MAAR heel eerlijk, het doet me toch pijn, zoiets te lezen.
    Weet je als ik mensen rondom mij zie, hoe lichtzinnig ze omspringen met zwangerschappen, kindjes krijgen..ik kan daar zo kwaad om worden. Weinig respect voor dat wonder..End an bloedt mijn hart. Waarom worden wij zo gestraft en gooien anderen het weg?
    Het is zo oneerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ liesje en bloem; Tof dat jullie willen mee werken. Ik kan jullie mail adres niet vinden dus mail mij maar sasbelgie@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen